Heske

Kiekkomaailma

Tämä sivu kertoo Terry Pratchettin (1948–2015) luomasta Kiekkomaailmasta fantasiakirjasarjassa, johon olen mieltynyt jo vuosia sitten. Pääosin keskityn kyseisen maailman suurimpaan kaupunkiin, Ankh-Morporkiin. Aikomukseni on kuvittaa kirjojen tapahtumia ja ennen kaikkea kaupungin näkymiä. Ei muuten kannata ihmetellä, jos sana 'ensimmäinen' tulee toistumaan koko lailla paljon. Menee vielä pitkään ennen kuin tuo sana lakkaa kuvaamasta tekemisiäni...

Aloitin tämän projektin keväällä 2012 enemmän tai vähemmän kokeilun luonteisesti. Hiljalleen olen uppoutunut siihen tosi syvälle - ja siltä se välillä tuntuukin. Onneksi olen syntymähullu, ei tämä muuten edistyisi.

Toistaiseksi täällä on hyvin vähän tavaraa, mutta ajan kanssa tulee lisää. Sillä välin Pratchettiin voi tutustua Risingshadow-sivustolla.

Päivämäärät ovat muuten valmistumisjärjestyksessä, eivät julkaisupäivän mukaan. Kuvan saat suuremmaksi klikkaamalla sitä. Avautuvan kuvan myös suljet klikkaamalla.

Oopperaan, oopperaan

27.7.2016 - päivitetty 13.8.2016

Aikoinani ensimmäistä Ankh-Morporkin Oopperataloa suunnitellessani törmäsin netissä halkaistuun pienoismalliin Pariisin Oopperatalosta. Ihastuin kuvaan heti, ja jos kiinnostaa, löytyy se sivulta schools.ednet.ns.ca. Sivun alareunassa on kuva, jonka voi klikata suuremmaksi.

Talot 3D-mallissani ovat vain ulkokuori eikä aikomuksenani olekaan tehdä niistä sen enempää. Alempana artikkelissa Puuhaa eläkepäiviksi on kuva, jossa vihreäkattoinen Oopperatalo on suunnilleen keskellä saarta. Harjoitusmielessä rupesin kuitenkin puuhaamaan Ifolor-kirjaa työni edistymisestä. Tässä yhteydessä sain päähäni tehdä samanhenkisen leikkauskuvan kuin tuo Pariisin Oopperan pienoismalli. Tämän jälkeen kunnioitan arkkitehtejä paljon enemmän, vaikka en aina pitäisikään heidän suunnittelemiensa rakennusten ulkonäöstä. On mahdotonta kuvitella mitä kaikkea tulee huomioida isoa rakennusta tehdessä - ennen kuin tekee sen! Toisekseen Pratchettin kirjassa Naamiohuvit on melkein loputtomasti yksityiskohtia ja muita seikkoja, jotka kuvailevat taloa.

Ennen kuin voi tehdä halkileikkauksen pitää sisuskalut olla paikallaan. Tähän meni puoli vuotta, piti sovittaa nuo yksityiskohdat paikalleen ja lisäksi piti miettiä paljon sellaista mitä kirjassa ei sanota. Vaikkapa näyttämön taustakankaan ripustus, missä se maalataan ja miten sitä ylipäätään käsitellään. Tai mihin sijoitetaan portaat, niin yleisön kuin henkilökunnankin.
Kirjassa The New Discworld Companion kuvataan Oopperataloa: "Pohjimmiltaan se on kuutio verhottuna ylettömiin kohokuvioihin, pylväisiin, patsaisiin ja muihin kiemuraisiin paloihin ikäänkuin arkkitehtoonisena jälkiajatuksena." En alkanut muotoilla mitään barokkista jukisivua taloon, jo tässäkin muodossa tiedoston koko on 129 Mt. Vertailun vuoksi 3D-mallini koko on nyt 106 Mt - siis keskeneräisenä. Pelkään että tehokkaamman tietokoneen hankinta tulee vastaan ennen kuin kaupunkini on valmis.

Varsinainen halkaisukuva on vielä tekemättä, sain vasta tänään valmiiksi koko pytingin. Uskonpa työhön menevän aikaa, sillä aion miettiä tarkkaan miten sen halkaisen, jotta saisin asiat esitettyä mahdollisimman hyvin ja selkeästi. Kunhan se valmistuu, lisään kuvan toki tänne.

Päivitetty 13.8.2016

Tässä se nyt on, valmis halkaisukuva Ankh-Morporkin Oopperatalosta.

Valmis kaupunkinäkymä

31.5.2016

Tässä se nyt on - ensimmäinen kaupunkinäkymäni. Kuva on suunnilleen Harbinger Forge ja Street of Our Lady of the Shadow -katujen risteyksestä (tiedoksi faneille). Melkein keskellä on Patriisin palatsi ja oikealla taaempana Näkymätön Yliopisto. Taustalla häämöttävät Klatchin vuoret ja niiden takana Howondalandin Auringon vuoret. Sää on epätyypillisen selkeä, savusumua ei ole käytännössä lainkaan ja näin varhain aamulla ihmisiäkin on vielä vähän liikkeellä.
Työn edistyessä olen oppinut paljon: mitä tehdä missäkin vaiheessa ja miten. Hiottavaa projektissa tulee varmasti vielä lisää. Mietin pitkään maisemaa kaupungin ulkopuolella. Miten saada näkymä pysymään samana eri kuvissa, joissa tausta on samaan suuntaan. Varsinaista horisonttia ei ole, Kiekkomaailmahan on litteä. Toisaalta mitä kauempana jokin on, sen pienempi se on, ja etäisuuden kasvaessa myös ilmakehä vaikuttaa näkyvyyteen. Lopulta tein kahdeksan kuvaa eri ilmasuunnista ja niihin tolppia kohdistamista varten. Vaikka metodi ei ole tieteellisen tarkka, saan silti oikean taustan kuviin.

Tarvitsin myös lisää kaupunkia muurien ulkopuolelle. Asukkaitahan on noin miljoona eivätkä kaikki mahdu mailin levyisen kaupungin muurien sisään. Sitä varten tein oman 3D-kuvan, jossa voin siirtää esikaupunkeja tarvittaviin kohtiin. Nämä talothan ovat aina kaukana, joten niiden ei tarvitse olla niin tarkkoja kuin varsinaisessa näkymässä.

Tässä ensimmäisessä kuvassa lisäsin kärryt ja ihmiset jälkeenpäin, mutta osoittautui turhan työlääksi sovittaa ne alkuperäiseen kuvaan. Jatkossa ihmiset tulevat olemaan jo alun alkaen mukana. Se tosin viivästyttää työtä, sillä erilaisten ihmisten teko on aikaa vievää. Toisaalta mitä pitemmälle pääsen, sen helpommaksi työ muuttuu.

Tässä vielä kuva suoraan 3D-ohjelmasta. Se antaa käsityksen kuvan jälkikäsittelyn määrästä.

Puuhaa eläkepäiviksi

10.5.2015

Kokonaisen kaupungin synnyttäminen on äärimmäisen hidasta touhua. Olen jo pitkään ihmetellyt kauanko tässä oikein menee. Keksin vihdoin menetelmän, jolla arvioida sitä. Juttu on itse asiassa lainattu poliiseilta. Väenkokouksissa he laskevat jonkin tietyn pienen alueen ihmiset ja kertovat määrän verrattuna koko alueeseen.
Otin vertailualueeksi The Compleat Ankh-Morpork -kirjassa olevan kartan yhden ruudun ja laskin talot siltä alueelta 3D-mallissani. Kerroin määrän sitten kartan ruutujen määrällä. Luvut ovat tietysti vain suuntaa antavia. Kaupungissa on hyvin vaihtelevia alueita, joissa rakennuskantakin vaihtelee.
Sain talojen määräksi 202 ja ruutuja on 48. Viimemainittu on myös arvio, kaupunki kun on pyöreä, ruudut neliöitä. Siis tarvittavia taloja on yhteensä 9 696 kappaletta. Olen jo tehnyt (jälleen arviolta) noin 1 200 taloa, joten jäljellä on suunnilleen 8 500 rakennusta! Mikäli väsään talon päivässä, valmista on jo 23 vuoden päästä...

Oikeasti taloja kyllä tulee montakin päivässä, mutta toisaalta en kestä tehdä tätä hommaa joka päivä. Ja toisaalta tiettyjen erikoisten talojen tekemiseen saattaa mennä useita päiviä. Huippuna Näkymätöntä Yliopistoa väsäsin pari viikkoa. Ja tämän päälle tulevat vielä ihmiset, eläimet, vaunut ja mitä näitä onkaan.

Ensimmäinen ihminen luotu

9.5.2015

Yritin aluksi rakentaa kolmiulotteisen hahmon tyhjästä. Ei onnistunut. No, hain sitten mallia netin ihmeellisestä maailmasta. Löysin lopulta tarpeeksi yksinkertaisen lähtökohdan (kuvassa oikealla). Sen tekijäksi on merkitty Elfpainter, mutta kun löysin saman hahmon toisessa teoksessa, jossa on myös naishahmo, onkin tekijänä Lando. Tiedä sitten kuka on alkuperäinen tekijä.

Tuosta mallista oli hyvä lähteä muokkaamaan, mittasuhteet kun olivat valmiina. Tosin tyyppi on turhan hoikka ja lihaksikas, mutta voihan ne mitat muuttaa. Aika nopeasti tuli selväksi, ettei ihmisen kasvojen tekeminen kolmiulotteiseksi ole helppoa. Tosiasiassa silmä kaartuu moneen suuntaan ja silmän ympäristö vielä useampaan. Tämän rinnalla silmän piirtäminen paperille on lasten leikkiä...

Halusin tehdä ihmisen, jonka asentoa, käsiä ja jalkoja voi käännellä, joten ensimmäiseksi piti paloitella malli sopiviin osiin. Niitä lähdin sitten muokkaamaan. Kun kroppa viimein oli valmis, olikin aika pukea se. Eikä ollut helppoa sekään...

Lohduttaudun sillä, että mitä pitemmälle pääsen, sen helpommaksi homma muuttuu. Aiempia hahmoja kun voi käyttää uuden lähtökohtana. Katsotaan sitten miten erikoisemmat tyypit onnistuvat, siis peikot, kääpiöt ja muut.

Pohjakartta valmis

1.3.2015

Eipä kestänytkään kuin kolme vuotta saada kaupungin maasto valmiiksi. Suurin syy oli kyllä se, että sen tekeminen oli äärimmäisen tylsää. Mallia piti ottaa kirjan The Compleat Ankh-Morpork karttaosasta ja varsinkin alkuaikoina pidin myös pitkiä taukoja. Viimein onnistuin tekemään loppurutistuksen ja saattamaan homman valmiiksi.
Vertailun vuoksi vieressä ensimmäinen harjoitelmani toukokuulta 2012.

Meni aikansa ennen kuin keksin miten rakentaa maaston muodot. Nykyinen pohja on kolmas versio ja ainoa loppuun asti tehty.

Taiteiden Torni kypsyy

4.1.2015

Näkymättömän yliopiston pihalla seisova Taiteiden Torni on kaupungin vanhin rakennelma. Kaikki muu on muodostunut sen ympärille "kuin vyörymä kukkulan juurelle".

Aluksi otin mallia koottavasta yliopistosta, joka julkaistiin kirjassa The Unseen University Cut Out Book, tuo vasemman puoleinen. Suora torni ei kyllä miellyttänyt, joten torni muutti muotoaan, kun The Compleat Ankh-Morpork ilmestyi. Sen kartan takapuolella on taiteellinen esitys kaupungista (hieno muuten). Keskimmäinen on sen mukaan tehty. Viimein kirjassa The New Discworld Companion kuvattiin (sanallisesti) torni ja sen mukaan on oikean puoleinen muotoiltu: "...kuin puu, joka on nähnyt liian monta ukkosmyrskyä." Myös mittasuhteet ihmiseen nähden ovat paremmin kohdallaan.

Ankh-Morpork

22.7.2014

Ensimmäinen kuvani Kiekkomaailman suurimmasta kaupungista. Lopullinen tavoitteeni on kyllä ensin piirtää ja sitten käsitellä kuva tietokoneella. Näitä 3D-kuvia tarvitaan pohjaksi, ettei kaupunki muutu kuvasta toiseen.
Työ on valtaisa (lue: ikuisuusprojekti ;) ja vielä puuttuu todella paljon. Tästä kuitenkin saa pienen aavistuksen tulevasta.

 
© Heikki S. Kekki 2017